11 tips for bedre effekt av produktanmeldelser

«Bli den første til å omtale dette produktet» er dessverre en velkjent tekst i mange norske nettbutikker. Her kan du lese våre tips til hvordan du kan få flere produktanmeldelser.

Eksempel på produktanmeldelser i nettbutikker

De aller færreste nettbutikker har opparbeidet seg et tilstrekkelig antall produktanmeldelser (product reviews) fra sine kunder. Det er synd da produktanmeldelser har mange fordeler:

  • Kundene stoler mer på andre kunders meninger enn nettbutikkens produkttekster.
  • Det blir lettere for kundene å ta et valg og fullføre kjøpsprosessen.
  • Økt åpenhet ved å aktivt oppfordre til tilbakemeldinger.
  • Bedre plassering i søkemotorene. Google liker brukergenerert innhold.
  • Økt produktinnsikt. Du får vite mye om hvordan kundene bruker dine produkter og eventuelt også identifisert produkter som kundene ikke er helt fornøyd med.

1. Be kunden om å dele sine meninger

Spør dine kunder om hva de synes om produktet de kjøpte. De fleste liker å hjelpe hverandre. Spør om de selv synes produktomtaler er nyttige, og understrek at man hjelper andre ved å gi en tilbakemelding.

2. Send automatiske e-poster etter kjøp

Svært få gir en tilbakemelding dersom de ikke blir aktivt oppfordret til det. Avanserte systemer for brukeranmeldelser tillater automatiske utsendelser, som ikke krever innlogging av kunden. Dersom det kreves at kunden må logge seg inn vil responsraten synke drastisk. Dette er grunnen til at man i nettbutikker kan lese: «Bli den første til å omtale dette produktet».

3. Gi kundene valgfrihet

Dersom kunden blir spurt om å svare på en rekke spørsmål vil responsraten synke. Best effekt oppnås dersom kunden får frihet til å gi sin tilbakemelding uten føringer. Det å gi en tilbakemelding skal ikke ta mer enn noen minutter. Gi kunden mulighet til kun å gi en vurdering i form av 1 – 5 stjerner, dersom de ikke har tid eller lyst til å formulere en tilbakemelding.

4. Inkluder produktanmeldelser fra kunder i butikk

Nettbutikker som også har fysiske butikker, kan samle inn produktomtaler ved å sende automatisk oppfordring til produktomtaler etter kjøp. På denne måten kan man øke volumet av tilbakemeldinger drastisk, selv uten at kunden noen gang har besøkt nettbutikken.

5. La kundene dele bilder og videoer

I visse bransjer er det veldig nyttig å få se produktene i bruk. Dette er særlig relevant innen mote og interiør. La gjerne kundene laste opp egne bilder og videoer i forbindelse med produktomtalen.

6. Delta i kundenes dialog

For både positive og negative produktomtaler kan det være relevant å skrive kommentarer som nettbutikk. Dette er en gylden mulighet til dialog med kundene og vise at man bryr seg.

7. Bruk produktanmeldelser i markedsføringen

Vis kundene dine at du setter pris på kundenes engasjement og bruk både stjerner og omtaler i kundeaviser, nyhetsbrev og annonser. Kanskje kan du også bruke kundenes egne bilder, men husk da å avklare dette på forhånd med kunden så du slipper utfordringer med opphavsretten.

8. Oppdater produktinformasjonen basert på tilbakemeldingene

Når kunden skriver en lang og innsiktsfull kommentar på et produkt, så bør produktinformasjonen så fort som mulig oppdateres. På denne måten blir ikke bare dine produkttekster bedre og bedre (noe som kan påvirke returraten i en positiv retning), men du viser også dine kunder at brukeranmeldelsene du får inn, faktisk hjelper andre kunder.

9. Oppdater produktsortimentet basert produktanmeldelsene

Noen ganger kan kundenes meninger påvirke ditt sortiment. Kanskje er det produkter som bør fjernes fra sortimentet eller nye produkter som bør inn i sortimentet.

10. Øk responsen med litt belønning

Med et velfungerende system for å samle inn produktanmeldelser, skal det ikke være nødvendig med belønning. Dersom du oppfordrer kundene til å dele sine meninger mot belønning, vil omtalene kunne bli regnet som reklame. Belønningen bør være relativt lav, og det må komme klart og tydelig fram at forbrukeren har like stor sjanse til å få belønningen uavhengig av om brukeromtalen er positiv eller negativ.

11. Sats på ekte og uavhengige produktanmeldelser

I jakten på produktomtaler kan det være fristende å oppfordre personer som er tilknyttet selskapet, bekjente eller personer som har mottatt en vare gratis til å skrive produktomtaler. Dette vil gjennomskues av kundene og kan også bli slått ned på av Forbrukerombudet. Uavhengige tilbakemeldinger fra enten verifiserte kjøpere eller personer innlogget med fullt navn vil gi den beste effekten.

12. Vis frem produktomtaler i fysisk butikk

Har du fysiske butikker oppfordrer vi alltid til å vise produktanmeldelser der, enten det er på plakater eller elektroniske hyllekantetiketter. Det skaper stor nytteverdi for kundene, men også de ansatte.

Les også: Hvordan bruke data fra nettbutikken i fysisk butikk

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.