Nettbutikksjef? Her er 3 måter produktomtaler bidrar til økt omsetning i din nettbutikk

Omsetningen i nettbutikken din avhenger av tre nøkkelparametere: trafikk, konverteringsfrekvens og gjennomsnittlig ordreverdi. I denne artikkelen forklarer vi hvordan produktomtaler (product reviews) bidrar til økt omsetning i nettbutikken din.

produktomtaler bidrar til økt omsetning i nettbutikken din

Trafikk + konverteringsfrekvens + gjennomsnittlig ordreverdi = omsetning. Så “enkelt” er det å øke omsetningen i nettbutikken!

1. Produktomtaler gir mer trafikk

Produktomtaler er en svært kostnadseffektiv måte å skaffe brukergenerert innhold (UGC). Det bidrar igjen til å øke din organiske søketrafikk (SEO).

Kunder bruker andre ord når de skriver sine produktanmeldelser enn du gjør i produktbeskrivelsene, noe som betyr at ordene som brukes av andre som ser etter de samme produktene på nettet kan være like. Dermed øker mange og komplementære produktomtaler din synlighet i søkemotorene, og du rangerer også bedre for lange søkeords-fraser. Med en dynamisk produktside som hele tiden oppdateres med ny og unik produktinformasjon fra både deg og dine kunder, kan du også forvente å bli belønnet av Google.

I tillegg gir produktomtalene deg mer direktetrafikk og henvisningstrafikk. En nettbutikk med mange produktanmeldelser vil etter hvert bli en stor kunnskapsbase og en nyttig informasjonskilde for kunder som kan stikke innom for å lese gjennom anmeldelser.

2. Produktomtaler gir økt konverteringsrate

Mye trafikk er positivt for nettbutikken din, men det garanterer ikke salg i seg selv. Studier viser at tradisjonell annonsering har liten innflytelse på potensielle kunder sammenlignet med anbefalinger fra venner og kolleger, og for nettkunder er produktomtaler ofte det nærmeste de kan komme personlige anbefalinger.

Nettbutikker som presenterer verifiserte produktomtaker på produktsidene sine opplever en økning i konverteringsrate. En undersøkelse viser 18 prosent økning i gjennomsnittlig konverteringsrate.

Dette forklares med at kunder har mye mer tillit til produktomtaler fra andre kunder enn til produsentens egne beskrivelser.

Tall fra Lipscore viser at hele 84 % av de som gir karakter er fornøyde. Med produktanmeldelser gjør du kunden til din beste ambassadør!

3. Produktomtaler gir høyere gjennomsnittlige ordreverdier

Nettkunder ønsker å forsikre seg om at det de kjøper dekker behovene deres. Det blir lettere å bruke penger hvis du vet at det du betaler for virkelig er det du vil ha.

Terskelen for å investere i dyre produkter på nett blir mye lavere med troverdige produktomtaler på produktsiden. Selv om produktomtaler har en positiv innvirkning på salget av varer i alle prisklasser, ser vi i Lipscore at de har størst innflytelse på konverteringsraten til dyrere produkter.

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.