Er det verdt å «kjøpe» falske brukeromtaler?

Mange kjeder og nettbutikker sliter med at kundene ikke vil skrive brukeromtaler. I jakten på flere og bedre omtaler blir noen svært desperate. Men er det verdt å «kjøpe» falske brukeromtaler?

la kun verifiserte kunder gi deg en tilbakemelding så unngår du falske brukeromtaler

Det er tøft å konkurrere om nettkunder, og hvis du vil tiltrekke deg kunder og generere mer salg, må du skille deg ut. Oppdatert innhold er viktig, og som nettbutikkeier har du garantert vært i en situasjon der du ønsket at flere av kundene dine skulle legge igjen en brukeromtale etter et kjøp.

En brukeromtale er gjerne produktomtaler, men det kan også være vurderinger av samlet handleopplevelse eller fysisk butikk. Ofte skiller vi mellom “ratings” (ofte 1-5 stjerner) og fritekst (ofte omtalt som “reviews“).

Gjennom årene har flere store navn innen e-handel blitt tatt for å jukse med brukeromtaler. En klassisk utfordring er at kjeder og nettbutikker «kjøper» brukeromtaler ved å tilby gratis produkter, gavekort eller poeng til de som legger igjen en anmeldelse. Andre ganger skjer juks gjennom omfattende moderering eller rett og slett ved at de ansatte selv skriver sine egne brukeromtaler.

Du tenker kanskje at dette ikke skjer i Norden. Dessverre er det feil. Mange store nordiske kjeder og nettbutikker har blitt avslørt i media, og dessverre er det trolig bare toppen av isfjellet.

I mange tilfeller har jukset vært drevet av at man har ønsket flere gode brukeromtaler. Mens andre har slitt med lav responsrate blant sine kunder og valgt å iverksette tiltak for å bøte på dette.

Falske brukeromtaler har høy risiko

Hvorfor kjøper nettbutikkeiere falske brukeromtaler? Årsakene varierer fra et ønske om å gi et nytt produkt et lite løft bare for en kort periode, til de som systematisk jukser for å skjule kundenes reelle dårlige opplevelse av produktet eller tjenesten som tilbys.

Den mest umiddelbare konsekvensen av å bli tatt med falske brukeromtaler er den ødelagte tilliten mellom deg og kundene dine. Når en kunde ser på en plakat eller banner, enten det er på TV eller i en nettavis – vet de at det er betalt reklame. I motsetning til vanlig annonsering, vil kunder tro at brukeromtaler i nettbutikken din er skrevet av ekte forbrukere.

Ulovlig markedsføring med falske brukeromtaler kan også bøtelegges.

Som en generell regel bør man unngå å blande ekte brukeromtaler og reklame. For å opprettholde orden anbefaler forbrukermyndighetene kjeder og nettbutikker til å bruke systemer som sikrer verifiserte brukeromtaler.

Sunn skepsis og økt digital kompetanse

Kjøp og salg av falske brukeromtaler har ved en rekke anledninger fått mye oppmerksomhet i media, og både nettbutikker og forbrukere blir forståelig nok usikre på verdien av brukeromtaler. Men økt kompetanse, både på kunde-, byrå- og nettbutikksiden, gir grunnlag for optimisme.

Den gjennomsnittlige digitale kompetansen blant forbrukerne har utviklet seg dramatisk de siste årene. Forbrukerne vet også at de bør sjekke flere informasjonskilder før de foretar et kjøp, og dermed se etter vurderinger og anmeldelser på ulike nettsider før de sluttfører kjøpet (spesielt med kostbare varer) på nett. Hvis brukeromtalene på nettstedet ditt er falske, vil det med stor sannsynlighet bli oppdaget.

Slik identifiserer du falske brukeromtaler

Det finnes ingen standard måte å oppdage falske brukeromtaler på nettet, men det er noen karakteristiske tegn du bør være oppmerksom på:

1. Sjekk tid og antall anmeldelser. De som publiserer falske brukeromtaler mottar ofte ulike kompensasjoner. For å øke vinnersjansene skriver de flere omtaler. Derfor vil lignende omtaler ofte publiseres av én person rundt samme tidspunkt.

2. Sjekk språket. Folk som legger igjen falske brukeromtaler, bruker lignende ord mesteparten av tiden og beskriver færre detaljer. Ekte omtaler virker ofte mer nyanserte og språkbruken er ofte mer reservert enn i de falske.

3. Se etter utelukkende positive omtaler. Utelukkende positive omtaler, uten et eneste negativt ord, og kun topprangering av produktet/tjenesten er grunn til å tvile på om anmeldelsene er ekte. Ingen seriøse nettbutikker får 5 av 5 stjerner i snitt, det er for godt til å være sant.

4. Vær oppmerksom på fokuset i anmeldelsen. Hvis en anmeldelse gir deg inntrykk av at forfatteren verken har besøkt nettstedet eller brukt produktet de anmelder, men høres mer ut som en reklame, er det en god grunn til å være skeptisk.

5. Se etter et «Verifisert kunde»-merke. Nettbutikker som tar brukeromtaler på alvor har valgt en teknisk løsning som sikrer at anmeldelsene som publiseres på nettsidene deres er skrevet av kundene som faktisk kjøpte produktet de anmelder. Det er ofte også mulig å se anmelderens fulle navn og ikke bare et kallenavn.

Verifiserte brukeromtaler er din gullgruve

Den stadig økende etterspørselen etter brukeromtaler har naturlig nok ført til utviklingen av flere og mer effektive systemer for ratings og reviews. Hvis du ikke allerede bruker et slikt system i nettbutikken din, bør du definitivt vurdere å gjøre det. Med verifiserte brukeromtaler slipper du mistanke om falsk brukerinnhold. I stedet bygger du tillit til merkevaren din, dyrker kunderelasjoner og øker salget.

Hvis du bruker en invitasjonsbasert plattform som Lipscore for å samle inn tilbakemeldinger fra brukerne, vil potensielle kunder se at omtaler som vises på produktsidene dine kommer fra personer som faktisk har kjøpt produktet de anmelder. Dette signaliserer at du tar kundene dine på alvor og at du ønsker å vite hvordan du kan forbedre deg.

Lang historie kort – det er 5 gode grunner til ikke å kjøpe falske anmeldelser

  1. Det er ulovlig.
  2. Det vil bli oppdaget og du vil miste kunder.
  3. Kundene dine vil spre ordet om deg, og dette vil få langsiktige negative konsekvenser for salget ditt.
  4. Det er mange bedre måter å samle ekte anmeldelser på!
  5. Fordi du ikke trenger dem! Du vil få mye mer ved å sette pris på vurderingene du allerede har og håndtere negative anmeldelser på en god måte.

Slutt å tenke på å kjøpe kundeanmeldelser – gi i stedet kundene dine en grunn til å gå tilbake til butikken din, og gi de virkelige kjøperne en mulighet til å fortelle deg hva de synes!

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.