Hvordan benytte brukeromtaler som del av en omnikanal-strategi?
Ole Martin Evensmo, initiativtaker til Martech24.com og leder av nettverket Springboard Martech, inviterte deltakerne på OmniTalk 2022 til en åpen diskusjon rundt hvordan norske retailere kan ta i bruk brukeromtaler for å skape store konkurransefortrinn.

Her er en oppsummering av workshopen med Ole Martin.
Vi har 3 former for brukeromtaler:
- Kunden får epost/sms med spørsmål om å vurdere produkt fra 1-5 stjerner (product review)
- Kunden får epost/sms med spørsmål om å vurdere butikkopplevelse fra 1-5 stjerner (store review)
- Kunden får epost/sms med spørsmål om å vurdere nettbutikkopplevelse fra 1-5 stjerner (service review)
Disse tre formene for brukeromtaler gir store mengder data, som kan tas i bruk i hele organisasjonen. Forutsatt at det gjøres riktig. Datasettet må være stort, komplett og basert på verifiserte kjøpere for at du skal kunne stole på dataene. Hvis ikke får du et ubrukelig datasett.
Hvordan kan produktomtaler revolusjonere måten en butikkjede jobber med produkter?
Produktomtaler hjelper kundene dine til å ta trygge og gode kjøpsbeslutninger, samtidig som de gir deg store mengder data som kan tas i bruk i hele organisasjonen.
Her er en oversikt over hvordan ulike deler av organisasjonen kan dra nytte av data fra produktomtaler, og på denne måten revolusjonere måten en butikkjede jobber med produkter.
*Merk at listen under ikke er uttømmende, men det vi rakk på noen hektiske minutter.

Hvordan kan en epost revolusjonere måten en kjedeleder måler alle sine fysiske butikker?
Ved å sende ut en e-post til kundene med spørsmål om å vurdere butikkopplevelsen fra 1-5 stjerner i etterkant av et kjøp, kan både du som kjedeleder og andre deler av organisasjonen få verdifull innsikt i kundenes kjøpsopplevelse i butikk.
Her er en oversikt over hva slags innsikt du kan få, hvordan du kan bruke denne innsikten, samt hvem i organisasjonen som kan bruke innsikten.
*Merk at listen under ikke er uttømmende, men det vi rakk på noen hektiske minutter.

Vil du vite mer? I artikkelen «Skal norske kjeder bli like kundeorienterte som Amazon må de lytte til de som bestemmer» forklarer Ole Martin hvordan du kan bruke kundenes egne erfaringer for å implementere en kundeorientert og datadrevet forretningsstrategi – uten store og risikable investeringer.
Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!
Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.