Hvordan kan norske butikkjeder bli mer datadrevne?

Lars Thomte har lang erfaring med digital kommunikasjon og ehandel fra flere store retailere som bl.a. Flisekompaniet, Byggmakker, Bohus og nå som Markedsdirektør i Skeidar. Kåre Andrè Jevanord jobber som Chief Digital Officer i elektronikkjeden Power, og har lang erfaring med digitalisering, netthandel & markedsføring både fra byrå- og retail-siden.

Vi har spurt Lars og Kåre Andrè hva som skal til for å bli mer datadrevne.

paneldebatt på OmniTalk 2022

Hva betyr det å jobbe datadrevet?

«Det er ikke et mål i seg selv å jobbe datadrevet», sier Lars. «For oss i Skeidar handler det mer om å gå fra å være et rapporteringsselskap til å bli et analyseselskap. Å flytte fokus fra historiske data til predikative data. Data som viser hvorfor ting er som de er og hva vi kan gjøre med det. Se inn i fremtiden.»

«I Power har vi hatt mye og dårlig data siden tidenes morgen» skyter Kåre Andrè inn. «For oss handler det derfor om å fokusere på god data. Data som kan brukes til prediksjon. Hvis vi vet at du akkurat har kjøpt en vaskemaskin, kan vi la være å vise deg reklame for vaskemaskiner. Men dette er basert på historiske data. Det som er mye mer interessant for oss å vite er hva du er interessert i nå! Hva er det neste produktet du er på jakt etter og vil kjøpe?»

«Vi bruker blant annet popularitetsdata (f.eks. mest besøkte produkter i nettbutikken) til produktscoring, og lager hele tiden nye hypoteser som testes. F.eks. tester vi nå å bruke eksterne kjøpsdata til predikasjon. Det å hele tiden teste nye hypoteser og se på det å feile som nyttig læring er en viktig del av det å jobbe datadrevet» avslutter Kåre Andrè.

Hvordan bruker dere data fra brukeromtaler?

«Vi i Power bruker data fra brukeromtaler i innkjøpsarbeidet, f.eks. til utvikling og forbedring av egne brands, samt i forhandlinger med leverandører – for å få de til å forbedre produktene sine» sier Kåre Andrè. «Konstruktiv kritikk via brukeromtaler er veldig nyttig. Vi har mye data i dag. Så målet er ikke mer data, men heller hvordan man får dratt det videre inn i organisasjonen slik at flere får utnyttet dataene.»

«Brukeromtaler er en effektiv måte å oppdage mangler ved produkter, som vi melder videre til våre produsenter» sier Lars. «Det er viktig for oss å fange opp negative tilbakemeldinger, slik at kundeservice kan følge opp kundene – og forsøke å rette opp i misnøye, enten den gjelder kvaliteten på produktet, leveringstiden, opplevd service eller andre ting.»

«Vi har også lenge jobbet med dashboards for butikkene, basert på Google Maps», fortsetter Lars. «Lenge var det kun driftsavdelingen som hadde tilgang til dette systemet. Men disse brukeromtalene er det jo viktig for butikkene å få følge med på daglig, slik at de får mulighet til å ta tak i både gode og dårlige tilbakemeldinger – med en gang. I stedet for å få beskjed fra driftsavdelingen i etterkant.»

Hvordan kommer man i gang med å jobbe datadrevet?

«Skeidar er en tradisjonell møbelkjede som startet nettbutikk i 2020, og først da begynte vi å jobbe datadrevet.» sier Lars. «Så det å starte nettbutikk er en fin måte å komme i gang på! Vi har valgt å knytte oss opp mot 3-partsleverandører som er eksperter på sine områder. Fordelen med det er at du får du ferdige systemer som fungerer, og som enkelt kan integreres med eksisterende systemer. Og så kan man bygge på bit for bit. Vi startet f.eks. med å samle inn brukeromtaler i nettbutikken. Deretter begynte vi å samle inn brukeromtaler på et par butikker. Og så bygger vi på, butikk for butikk. Og blir stadig mer datadrevet. Det har for oss vært mye bedre enn å gå på kostbare IT-prosjekter. Og så hjelper det å ha kultur for deling, innovasjon og utvikling!» avslutter Lars.

«Man har så mange kilder til data, mange avdelinger som jobber med data på hver sine måter, og som er vant til å bruke sine egne kilder, på tvers av avdelinger.» sier Kåre Andrè. «Så det å jobbe datadrevet handler på mange måter også om endringsledelse. Det gjelder å finne interne ambassadører som ønsker å gjøre ting på nye måter»

Vil du lære mer?

Les oppsummeringen fra Ole Martin Evensmo sitt foredrag «Hvordan benytte brukeromtaler som del av en omnikanal-strategi?»

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.