Hvordan redusere antall returer med produktomtaler?
Netthandel ville ikke eksistert uten returer. Faktisk øker antall returer knyttet til netthandel fortsatt hvert eneste år. Andelen returer knyttet til netthandel er omtrent tre ganger så høy som for kjøp i fysisk butikk. Hvorfor er det sånn? Og hvordan kan produktomtaler bidra til å redusere antall returer?

Retur er både et økonomisk og miljømessig problem
Den raske netthandelsveksten betyr mer transport, mer emballasje og mer retur. Det påvirker bedriftens økonomi fordi returer er kostbart. I tillegg påvirker det miljøet negativ. Derfor er det økende fokus på bærekraft, både hos bedrifter og blant forbrukere. Mange nettbutikker jobber aktivt for å redusere unødvendig transport og prøver å finne mer effektive måter å håndtere returer på.
En bærekraftig strategi for å redusere andelen returer knyttet til netthandel kan handle om noe så enkelt som å bli flinkere til å beskrive produktene, for eksempel størrelse og passform. Slik at det blir enklere for forbrukere å gjøre gode og gjennomtenkte kjøp på nett.
Slik reduserer du antall returer med produktomtaler
1. La kundene si sin mening
Mennesker er sosiale vesener og ønsker å vite hva andre tenker. Ved å tilby kundene en enkel måte å gi ærlige tilbakemeldinger på kjøpte produkter og tjenester, øker følelsen av tillit til både produktene og selskapet. Dette gjelder både kunder som allerede har handlet og potensielle kunder som leser andres anmeldelser før et kjøp.
2. Hjelp kundene å ta riktige valg
Produktomtaler bidrar ikke bare til relevant innhold, økt trafikk og konvertering. Det gir nyttig produktinformasjon og hjelper kundene å ta det riktige valget på første forsøk, noe som reduserer risikoen for retur. Ved å la forbrukere dele sine erfaringer knyttet til passform, størrelse, materialer, farger og andre produktegenskaper, blir det lettere for andre å velge riktig på første forsøk. «Potensielle kunder som leser anmeldelsene kan umiddelbart velge en større eller mindre størrelse basert på andres anbefalinger. Og på den måten reduseres risikoen for at de returnerer produktet» sier Jonny Hansen, COO i Lipscore, og refererer til Lipscores innebygde funksjon Product Attributes.
3. Berik produktbeskrivelsene
Det må være enkelt for kundene å gi en tilbakemelding. Men det er like viktig at du bruker tilbakemeldingene du får. Bedrifter som benytter seg av muligheten til å svare åpent på kundeanmeldelser (både negative og positive) blir belønnet med enda større troverdighet og kunder som føler seg hørt. De fleste plattformer for innsamling av kunde- og produktomtaler tilbyr muligheten til å svare på tilbakemeldinger. Sørg også for å oppdatere produktbeskrivelsene basert på kundenes tilbakemeldinger. Det gir produkttekster som føles mer levende, inspirerende og ekte. I tillegg viser det at selskapet har god produktkunnskap.
4. Forbedre produktutvalget
Produktomtaler gir også svært nyttige data for å forbedre produktporteføljen. Noe som e-handlere ikke bare kan gjøre, men bør gjøre med jevne mellomrom. Hvis et produkt stadig får dårlige tilbakemeldinger, er det på tide å vurdere om produktet fortsatt skal selges. Dårlige produkter som ikke lever opp til kundenes forventninger er ulønnsomme over tid. Vurder om produktet bør fases helt ut. Eller bruk tilbakemeldingene i egen produktutvikling eller gi den videre til produsenten for produktforbedringer. Uten kundenes ærlige meninger risikerer du flere returer og misfornøyde kunder som ender opp med å gå til en konkurrent neste gang.
5. Juster forventningene
Vi vil hjelpe din bedrift å få 2-4 ganger flere ratings og 100% ekte reviews!
Ingen annen løsning på markedet gir deg flere ratings & reviews enn Lipscore, eller kan garantere at alle kundeomtaler er 100 % ekte, skrevet av ekte kjøpere, med deres egne ord, uredigerte og bekreftet av deres identitet.
Hvorfor velge Lipscore?
- Markedets beste response rate
- 100% Ekte, Verifiserte og Lovlige reviews
- Få innsikt du kan bruke til å øke omsetningen og lønnsomheten
- Fang opp og håndter misfornøyde kunder på en god måte
- Avansert funksjonalitet