Netthandel-suksess handler om å skape tillit hos kundene

Dette er ofte små detaljer som bestemmer hvor kundene velger å handle. Den avgjørende faktoren for om kundene foretar et kjøp eller ikke kan være alt fra manglende innhold eller personvernhensyn til trege nettsider og manglende betalingsmetoder. Men fremfor alt er det tillit.

Netthandel-suksess handler om å skape tillit hos kundene

For å gjøre det bra innen netthandel må du skape en attraktiv, komfortabel og pålitelig handleopplevelse for kundene dine. Ehandel i seg selv er ganske abstrakt fordi kundene ikke har noen sjanse til å fysisk samhandle med og vurdere produkter. Det er derfor viktig å tenke på hvordan kunden oppfatter nettbutikkens troverdighet.

1. Nettbutikken er moralsk

Kunder vil vite at nettbutikken de handler i overholder loven og bryr seg om kundene sine. I stor grad betyr dette at selskapet anerkjenner sitt samfunnsansvar og integrerer sosiale og miljømessige hensyn i sin forretningsmodell på frivillig basis og uavhengig av lovkrav.

2. Produktene møter kundenes forventninger

Brukere forventer at produktene eller tjenestene de handler, oppfyller standardene som er deklarert av nettbutikken. De ønsker å være trygge på at valget de tar, er i samsvar med kvaliteten de ønsker. Det betyr også at det forventes tilgang til nyansert og objektiv informasjon, inkludert brukeranmeldelser fra verifiserte kjøpere.

3. Informasjonen er riktig

Når brukere stoler på informasjonen som er tilgjengelig på nettstedet ditt, er det mye mindre sannsynlig at de velger å handle andre steder. Riktig og oppdatert informasjon er spesielt viktig ved kjøp av dyrere varer. Potensielle kunder sjekker ofte flere kilder før de foretar et større kjøp, og det er mer sannsynlig at de handler i nettbutikken din hvis du har flere kilder tilgjengelig på produktsiden, både produkttekster laget av deg eller din leverandør, men også produktanmeldelser skrevet av andre kunder.

4. Nettbutikken beskytter kundene sine

Fra kundenes perspektiv er det viktig å vite at selskapet man handler med tar forholdsregler og har riktige retningslinjer for personvern. De vil vite at deres private opplysninger som kredittkortopplysninger og adresse oppbevares sikkert.

5. Komplekse konsepter med enkle forklaringer

I dagens digitale verden er “‘vilkår” og “betingelser” velkjente uttrykk, men hva det innebærer er ofte uklart. Som kunde må man krysse av i en avkrysningsboks som sier at de godtar selskapets vilkår om og om igjen. Forbrukere er generelt komfortable med å ikke vite nøyaktig hvorfor ulike opplysninger samles inn av et selskap, så lenge de kan være sikre på at informasjonen brukes til relevante formål, som å utvikle et bedre produkt eller en tjeneste.

6. Alt fungerer som det skal

Hvis en forbruker velger å gjennomføre en kjøpsprosess, svare på spørsmålene og gå gjennom flere ulike steg, vil de være sikre på at butikkens intensjoner bak denne prosessen er i tråd med deres. De vil vite at kjøp i nettbutikken din som regel går som de skal – og det er ikke nok at du gir dem ditt ord. Før de faktisk opplever å handle i nettbutikken din, aner de ikke hva de kan forvente, og derfor er det brukergenererte innholdet på produktsiden din ofte avgjørende.

Fremtidens ehandel – hvor viktig blir tillit?

Det har tatt tid for norske kunder å bli vant til å handle på nett, men de siste årene har nordmenn virkelig fått sansen for netthandel.

Likevel fortsetter mange nettbutikker å mislykkes på grunn av ufullstendig eller villedende innhold på nettsiden deres. Nå er det viktigere enn noen gang å finne måter å demonstrere troverdighet innen ehandel på, og viktigheten vil bare øke i årene som kommer. Vår erfaring er at kundene ikke lenger bare er opptatt av priser, men også ønsker å handle i nettbutikker som fremstår som troverdige.

Gode ​​relasjoner med kunder starter med å vinne deres tillit, og innholdet på produktsiden din har derfor aldri vært viktigere. Å åpne opp for at kundene kan skrive produktanmeldelser er en enkel og effektiv måte å vise tillit til kundene dine – og når bedriften din gjør det, vil du få tilliten deres tilbake!

Fremtidige nettkunder vil forvente å finne oppdaterte produktanmeldelser på produktsidene dine. Slikt brukergenert innhold bidrar til et mer helhetlig inntrykk av et produkts brukervennlighet og troverdighet. Med brukeranmeldelser inviterer du kundene dine til å validere kvaliteten på påstandene dine og gi potensielle kunder den tredjepersonsbekreftelsen de ofte ønsker. Sammen med riktige produktbeskrivelser øker produktanmeldelser nettbutikkens troverdighet.

Produktanmeldelser (product reviews) fra Lipscore er 100 % ekte, skrevet av ekte kunder, uredigerte og signert med kundens fulle navn. Det er det vi kaller troverdighet.

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.