Produktanmeldelser revolusjonerer detaljhandelen

Kundereisen starter på nett for stadig flere forbrukere. Derfor investerer butikkjedene stadig større beløp i sin tilstedeværelse på nett. Ettersom produktanmeldelser fører til økt trafikk og salg, begynner kjedene å samle inn store mengder produktanmeldelser gjennom  sine lojalitetsprogrammer.

Produktanmeldelser hjelper forbrukerne til å ta bedre kjøpsbeslutninger, samtidig som det gir butikkjedene store mengder data som kan brukes i hele organisasjonen.

I denne artikkelen forklarer vi hvilken rolle produktanmeldelser spiller i omnikanalstrategien til kjeder, og hvordan produktanmeldelser kan revolusjonere måten detaljhandelen jobber med produkter.

Kundereisen starter online

Kundereisen starter online

Kundereisen starter stadig oftere på nett, uavhengig av om kunden gjennomfører kjøpet i fysisk butikk eller i nettbutikken. Det er bransjeforskjeller, men for produkter som klær og elektronikk gjør kun 15 % aldri research på nettet før de handler i en fysisk butikk!

Dette betyr at nettbutikken er avgjørende for enhver butikkjede, da den spiller en viktig rolle i kundereisen for stadig flere forbrukere. Uten god tilstedeværelse på nett vil kjedens fysiske butikker miste både trafikk og salg.

Butikkjeder investerer mye i sin tilstedeværelse på nett

Under pandemien eksploderte veksten i nettsalg. For noen bransjer utgjør nettkanalen nå 50 % av det totale salget. Men for de fleste butikkjedene står fortsatt nettkanalen for en relativt liten andel av totalt salg. Nettbutikkens betydning for totalsalget bør imidlertid ikke undervurderes!

For bransjer som klær, elektronikk og sportsutstyr innså kjedene for mange år siden at de måtte fokusere på sin tilstedeværelse på nett for ikke å miste kunder til rene netthandelsaktører. Og nå investerer til og med kjeder i bransjer som dagligvarer, byggevarer og apotek tungt på nett, til tross for at nettkanalen står for en liten prosentandel av det totale salget.

Apotek 1, Norges ledende apotek med 400 fysiske butikker, begynte å samle inn produktomtaler med Lipscore for å konkurrere med nettbutikker som Apotera og Farmasiet. Flisekompaniet, Right Price Tiles og Optimera investerer alle tungt i deres tilstedeværelse på nett, og samler inn produktomtaler med Lipscore som en del av deres omnikanalstrategi.

«Folk lever en travel hverdag. Det er bare enklere og raskere å handle på nett. Derfor investerer selskaper som disse i økende grad i e-handel for å gi forbrukerne nødvendig produktinformasjon der kundene er, dvs. på nett. Inkludert informasjon om kvalitet, pris og vurderinger fra andre brukere. Kunder setter stor pris på tilbakemeldinger fra andre kunder. Så anmeldelser bidrar til mer kvalitetsproduktinformasjon samt økt salg både på nett og i fysiske butikker», forklarer Jonny, COO i Lipscore.

Produktanmeldelser øker trafikken til og salget for fysiske butikker

Produsenter kan selge produktene sine direkte til forbrukere over hele verden, noe som betyr at forbrukerne har flere valg enn noen gang når de kjøper produkter. De er online 24/7, bruker tid på sosiale medier, søker aktivt etter produkter og tjenester, og sammenligner produkter og priser.

Derfor er det ikke nok for en kjede bare å ha en nettbutikk. Nettbutikken skal finnes og besøkes, og produktene må presenteres med korrekte bilder, produktbeskrivelser, lagerstatus og priser. De må også ha en håndfull produktanmeldelser på en stor andel av produktene (ikke kun bestselgerne) for å øke tilliten og konverteringen i nettbutikken, og for å øke trafikken til og salget for kjedenes fysiske butikker.

Samler stort antall produktanmeldelser gjennom lojalitetsprogrammer

Ettersom konkurransen om kundene tiltar, investerer butikkjedene tungt i lojalitetsprogrammer. Dette gjør det mulig for kjeder med fysiske butikker å samle store mengder produktanmeldelser som vises i nettbutikken, noe som fører til økt trafikk til og salg for deres fysiske butikker.

Vår erfaring er at mange store butikkjeder har overraskende få produktanmeldelser i nettbutikkene sine, rett og slett fordi de kun ber kunder som fullfører kjøpet på nett om en anmeldelse, og nettsalg utgjør bare en liten prosentandel av det totale salget.

Men når store kjeder som Skeidar og Elektroimportøren begynner å be kunder som har fullført kjøpet i fysisk butikk om en tilbakemelding, vil antall produktanmeldelser i deres nettbutikker skyte i været!

«Skeidar og Elektroimportøren har begge svært store produktporteføljer. Ved å samle så mange produktanmeldelser som mulig fra alle salgskanalene deres, både på nett og fra fysiske butikker, er de også i stand til å hele tiden forbedre og optimere produktutvalget sitt», sier Jonny Hansen, COO i Lipscore.

Produktanmeldelser revolusjonerer måten butikkjeder jobber med produkter

Når store butikkjeder begynner å samle inn produktanmeldelser fra alle sine kunder, uansett om kjøpet gjennomføres på nett eller i en fysisk butikk, betyr det at de snart vil vise store mengder ratings & reviews for stadig flere produkter i nettbutikken – noe som igjen vil øke trafikken og salget både på nett og i butikk.

Ved å samle produktanmeldelser fra alle kunder får butikkjedene også store mengder kundedata som kan brukes i hele organisasjonen, og dermed gi dem et konkurransefortrinn på sikt.

For eksempel kan e-handelssjefen bruke anmeldelsene til å forbedre produktbeskrivelser og lage markedsføringskampanjer. Produktsjefer kan bruke dataene til å utvikle bedre produkter og forhandle priser. Kundeservice kan bruke dataene til å gjøre misfornøyde kunder til ambassadører. Butikksjefer kan vise stjerne-rangeringen på prisetiketter og bruke tilbakemeldinger på produkter til å selge mer. Logistikksjefen kan bruke dataene til å identifisere utfordringer med distribusjonen og redusere antall returer.

Dette betyr at produktanmeldelser kan revolusjonere måten butikkjeder jobber med produkter!

Systematisk innsamling av kundedata

I tillegg til å be om tilbakemelding på produkter, kan butikkjedene spørre kundene om hva de synes om butikken eller nettbutikken der de handlet, og om serviceopplevelsen generelt.

Mange kjeder får denne tilbakemeldingen i dag ved hjelp av mystery shopping, markedsundersøkelser, butikkbesøk, medarbeidersamtaler, nettanalyse osv. Dette er imidlertid ofte tidkrevende, dyrt og komplisert, og gir sjelden data som kan brukes som styringsverktøy for ledelsen i en hektisk hverdag.

Ved å samle inn tilbakemeldinger fra kunder med Lipscore kan kjedeledere og andre deler av organisasjonen få verdifull innsikt i kundenes handleopplevelse i butikk.

Les: «Hvordan bruke kundenes egne erfaringer til å implementere en kundeorientert og datadrevet forretningsstrategi – uten store og risikable investeringer?»

Referanse: NovaRetail og NHO Service og Handel

Vi vil hjelpe din bedrift å få 2-4 ganger flere ratings og 100% ekte reviews!

Ingen annen løsning på markedet gir deg flere ratings & reviews enn Lipscore, eller kan garantere at alle kundeomtaler er 100 % ekte, skrevet av ekte kjøpere, med deres egne ord, uredigerte og bekreftet av deres identitet.

Hvorfor velge Lipscore?

  • Markedets beste response rate
  • 100% Ekte, Verifiserte og Lovlige reviews
  • Få innsikt du kan bruke til å øke omsetningen og lønnsomheten
  • Fang opp og håndter misfornøyde kunder på en god måte
  • Avansert funksjonalitet

GARANTERT økt responsrate – eller pengene tilbake!

Fyll ut skjemaet, så kontakter vi deg innen 24 timer.