Sportsbransjen er helt spesiell. Kundene kan masse om produktene og vil gjerne dele av sin kunnskap.

Sportsbransjen er spesielt godt egnet for å samle kundeomtaler. Det mener bransjeekspert Henning Frettem.

Sportsbransjen bruker Lipscore til innsamling av kundeomtaler

Når man snakker om kundeomtaler snakker man gjerne om produktomtaler i en nettbutikk, men det kan også være vurderinger av en merkevare eller et butikk-, -hotell eller restaurantbesøk.

I bransjen skiller man gjerne mellom «ratings» (ofte 1-5 stjerner) og fritekst (ofte omtalt som «reviews»).

Stort engasjement for alle typer sportsutstyr

Henning Frettem er gründer av Lipscore som leverer teknologi for å samle inn kundeomtaler. Selskapet har flere hundre kjeder og nettbutikker på kundelisten, inkludert en rekke sportsaktører. Frettem mener at sportsbransjen skiller seg positivt ut med stort engasjement blant kundene.

«Kunder som kjøper sportsutstyr på nett og i butikk er ofte veldig engasjerte. De gjør gjerne mye research før de skal handle, men de er også opptatt av å dele sine egne erfaringer i etterkant av et kjøp, til glede for andre kunder. Sportsbransjen er som et eneste stort community med mange fageksperter», smiler Frettem.

Lipscore jobber i dag med nettbutikker som Sportsmaster, Hekta På tur, Northern Playground og Skittfiske, samt den svenske sportskjeden Sportshopen.

Bruker kundedataene i hele organisasjonen

Lipscore-sjefen forteller at det ikke er uvanlig at sportsbutikker som bruker Lipscore, får så mye som 1 av 5 kunder til å komme med en tilbakemelding etter et kjøp.

«At kundene deler sine erfaringer etter å ha kjøpt kostbare produkter som tredemøller og sykler er ikke så overraskende. Men vi ser ofte et like stort engasjement om kundene har kjøpt en ny treningstrøye eller en ny ball.»

Tall fra Lipscore sin kundedatabase viser at en typisk kunde gir 4.2 av 5 mulige stjerner etter et kjøp av sportsutstyr. Negative tilbakemeldinger er et lite problem, snarere tvert imot.

«Her i Norden selger sportsbutikkene stort sett kvalitetsprodukter. Og skulle det dukke opp en negativ tilbakemelding er det bare bra. Kundeorienterte bedrifter er opptatt av representative og ekte data, og er ikke redde for negative tilbakemeldinger. De ønsker representative data i store volum som gjenspeiler virkeligheten», sier Frettem.

Han mener å se tegn til at markedet modnes. Før ville alle ha kundeomtaler for å øke omsetningen og konverteringsraten. Mange ønsket et supplement til bedriftens egne produkttekster eller unikt og oppdatert innhold med tanke søkemotoroptimalisering. Det er fortsatt valide argumenter, men de beste i klassen har kommet mye lenger.

«Det vi nå ser er at de beste selskapene bruker kundedataen i hele organisasjonen med god forankring i ledelsen. De benytter for eksempel innsikten fra produktomtaler i forhandlinger med sine leverandører, i prediksjon av returer og i sin markedsføring. I tillegg måler de merkevarestyrke og prestasjonene i eventuelle fysiske butikker. Alt kan måles.», avslutter Frettem.

LES MER: Rekordår for Northern Playground – bruker negative brukeromtaler for å bli bedre.

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.