Petworld gjør suksess med faghandel og flerkanalstrategi – kraftig vekst i alle kanaler

I 2017 bestemte Gorm Håland og Kaia Rugseth seg å satse på netthandel. Fem år senere er de medeiere i et konsern som i fjor omsatte for over 200 millioner kroner.

petworld.no med produktomtaler fra Lipscore ratings & reviews

Omsatte for 200 millioner

Vennene Gorm Håland og Kaia Rugseth bestemte seg i 2017 for å selge utstyr og mat til kjæledyr via nett.

Før de rakk å lansere sin egen nettbutikk, fikk gründerne muligheten til å kjøpe Petworld.no som den gangen var en liten, veletablert nettbutikk med en årlig omsetning på 12 millioner kroner.

Siden da har det skjedd mye. Selskapet har slått seg sammen med kjeden PetXL og fått Karbon Invest som majoritetseier. I fjor åpnet konsernet tre nye butikker og fikk på plass robotlager fra Autostore.

«Fjoråret var fantastisk for oss med kraftig vekst både på nett og i våre fysiske butikker», sier Kaia Rugseth, administrerende direktør i PetXL.

I fjor omsatte selskapet for vel 200 millioner kroner. Største delen av omsetningen kom fra PetXL sine syv butikker, men nettbutikken Petworld.no gjør det også bra.

«Petworld.no er vår viktigste kanal for å treffe de som handler på nett. Petxl.no er først og fremst et showroom for kjedens fysiske butikker, men målet er å få fart på den nettbutikken også», sier Rugseth.

Store fordeler med flere konsepter

Kaia Rugseth mener at strategien med å ha Petworld.no som en rendyrket nettbutikk og PetXL som et omnikanal-konsept gir dem store konkurransefortrinn.

«Vi estimerer at totalmarkedet for mat og utstyr til kjæledyr i Norge er på 11-12 milliarder kroner. De fleste handler fortsatt i fysisk butikk, men andelen som handler på nett har endret seg dramatisk på få år. Med vår kanalstrategi er vi relevante for mange eiere av kjæledyr.»

Konkurransebildet er sammensatt, forteller Rugseth.

«Dagligvarehandelen har historisk sett vært en stor konkurrent, men de har en helt annen kvalitet. Forbrukerne blir mer og mer bevisste på dette. Samtidig møter vi konkurranse fra de internasjonale selskapene som selger via nett. Vårt konkurransefortrinn er at vi er nær kundene og de ansatte kan mye om våre produkter.»

Rugseth ser store forskjeller mellom PetXL- og Petworld-kundene.

«Petworld-kundene kommer fra hele landet. De går inn på nettsiden, bestiller og forsvinner raskt. PetXL-kundene tar seg derimot bedre tid. De besøker gjerne våre nettsider før de kommer til en av våre butikker. De skal kanskje kjøpe nye seler til kjæledyret sitt eller ønsker å teste ulike typer dyrefôr.»

Faghandel i alle kanaler

For å styrke posisjonen bruker Rugseth og hennes kolleger mye tid på innhold til både Petworld.no og PetXL.no.

«Vi bruker mye tid på produktberikelse på nettsidene våre. Det kan være alt fra informative produkttekster og guider til bilder og video.»

I tillegg satser kjæledyr-ekspertene mye på å samle inn produktomtaler med Lipscore. Rugseth sier at de fleste er fornøyde med det de handler, men av og til kommer det kunder som er misfornøyde. Det er nyttig for videreutviklingen av sortimentet, mener Rugseth.

«Vi setter selvsagt stor pris på skryt fra kundene, men det er de negative tilbakemeldingene som ofte er de nyttigste. Når et produkt får en dårlig tilbakemelding, sjekker vi opp hva som har skjedd. Prosessen videre er litt avhengig av om det er egne merkevarer eller produkter vi har kjøpt fra våre leverandører, men i alle tilfeller tar vi kundenes erfaringer på alvor.»

Etter å jobbet intenst i flere år med å bygge opp en solid organisasjon og utvikle sine konsepter, er selskapet nå klare for å innta nabolandet, forteller Rugseth.

«Vi har veldig seriøse planer om å starte i Sverige til høsten. Vi går inn med nettbutikk og trolig et par fysiske butikker. I første omgang går vi inn med PetXL-konseptet som vi tror veldig mye på.»

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.