Rekordår for norsk klesmerke – bruker negative brukeromtaler for å bli enda bedre.

Northern Playground gjør suksess med sine kvalitetsklær. Som en del av produktutviklingen bruker selskapet brukeromtaler. Særlig de negative tilbakemeldingene er viktige. 

Northern Playground omsatte i 2021 for cirka 18 millioner kroner med et positivt driftsresultat. Det er en vekst på hele 55 prosent fra året før.

De fleste ville kalle det et drømmeresultat, men ikke Camilla Gundersen som er markedsføringsansvarlig i den norske nettbutikken. I likhet med mange andre varehandlere slet de med leveransene i fjor.

«Vi hadde problemer med leveranser i hele høst da vår hovedprodusent slet med å få tak i materialer. Det medførte at vi hadde få bestselgere på lager i lengre perioder. Det som kunne blitt et vidunderlig fantastisk år, ble bare et veldig godt år.»

Northern Playground sin nettbutikk med Lipscore ratings & reviews

Bestemor-modellen styrer

Noe av det som skiller Northern Playground fra deres konkurrenter, er et ekstremt fokus på bærekraft, mener Gundersen.

«Vi driver selskapet etter det vi kaller Bestemor-modellen. Se for deg at du får en hjemmestrikket genser av bestemor. Den tar du godt vare på og reparerer om den går i stykker. Den har så høy affeksjonsverdi at du ikke kaster den selv om den blir slitt. Vi driver selskapet vårt etter denne tankegangen. Vi ønsker at folk skal kjøpe mindre og dermed få ned konsumet.»

Ved å gå til krig mot bruk og kast-mentaliteten som preger samfunnet i dag, ønsker Northern Playground å tjene penger.

«Northern Playgrounds oppdrag er å minske forbruket av klær. Samtidig lever vi av å selge klær. Det er et åpenbart paradoks. Essensen er at vi lager systemer som motiverer til at forbrukerne både kan og har lyst til å bruke våre klær veldig lenge. Plaggene våre skal du kunne bruke både på kafé og på fjellet, år etter år.»

Aldri rabatter

Hos Northern Playground er det aldri tilbud og rabatter, snarere tvert om.

«I stedet for å presse priser ned bakover i verdikjeden med mål om lavest mulig utsalgspris, ønsker Northern Playground å lage kvalitetsprodukter og betale sine produsenter skikkelig. Utsalgsprisen blir et resultat av dette», sier Gundersen.

Samtidig har selskapet et stort fokus på kostnader. Northern Playground selger i hovedsak direkte til forbrukerne og slipper dermed fordyrende mellomledd. Markedsføringsbudsjettet er også begrenset, forteller Gundersen.

«I stedet for svinhøye markedsføringsbudsjetter og betalte kjendiser, har vi kunder som er genuine fans og ambassadører for merkevare, og som forteller våre historier videre.»

Kundene bidrar ikke kun i form av markedsføring, men er også en viktig del av produktutviklingen, sier Gundersen.

«Noen ganger sender kundene inn forslag til nye produkter via idéportalen på nettsiden vår. Andre ganger lanserer vi en egen produktidé hvor vi ønsker deres tilbakemelding. Hvorvidt vi går videre med ideen eller ikke, og hvordan designet på plagget ender opp til slutt er avhengig av disse tilbakemeldingene.»

Det hender også at selskapet har en mer eller mindre klar oppfatning om hva som skal utvikles. Da involveres kundene i mindre grad. Northern Playground ansatte i fjor høst en erfaren produktdesigner. Målet er å profesjonalisere produktutviklingen, men kundenes meninger vil fortsatt være viktige. I tillegg til å bidra i designprosessen, er selskapet også eid av kundene sine. Til våren planlegger de også en stor emisjon ved hjelp av folkefinansiering.

«Vi ønsker å bygge Northern Playground sammen med kundene våre», slår Gundersen fast.

Negative tilbakemeldinger er viktige

Også etter at produktene har kommet på markedet er kundene og deres tilbakemeldinger sentrale. I likhet med mange andre norske nettbutikker og kjeder har Northern Playground inngått et samarbeid med Lipscore.

«Vi satser mye på å samle inn produktomtaler. Vi går gjennom alle tilbakemeldingene vi får inn, både gode og dårlige. Spesielt de dårlige tilbakemeldingene er viktige med tanke på videre produktutvikling og forbedring av eksisterende produkter», sier Gundersen.

Hun forteller at mer enn 1 av 3 kunder velger å gi en tilbakemelding etter kjøp. «Få nettbutikker i Norden har en liknende responsrate», mener Gundersen.

«Vi har utrolig engasjerte kunder, det gjelder alle områder. Det er vanskelig å si hvorfor så mange gir oss tilbakemeldinger på produktene, men det er nok en kombinasjon av at kundene føler tilhørighet til oss og at det er enkelt å gi en tilbakemelding. I tillegg så liker vi å tro at produktene er så gode at kundene synes det er gøy å engasjere seg.»

Selve nettbutikken er for øvrig bygd på den svenske e-handelsplattformen Centra, i kombinasjon med et headless CMS fra norske Sanity og betalingsløsning fra Adyen. Det er det norske byrået Iterate som har utviklet løsningen. I tillegg til nettbutikk, har Northern Playground også en fysisk butikk i Oslo. Der kan du kjøpe produkter, men også få reparert ødelagte klær, gi innspill på produkter under utvikling og kjøpe mat og drikke fra lokale leverandører.

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.