Rask vekst på nett – nå vil Skeidar bruke mer kundedata for å gjøre handleopplevelsen enda bedre

Skeidar vokser raskt på nett. Samtidig gjør møbelkjeden store investeringer for å sy sammen nett og fysiske butikker.

Skeidar bruker Lipscore til å samle inn produktomtaler blant de som handler på nett, og har planer om å også samle inn produktomtaler fra kunder som handler i deres fysiske butikker. Hittil i år har de solgt over dobbelt så mye på nett sammenliknet med samme periode i fjor!

skeidar sin nettbutikk med produktomtaler fra Lipscore
Godt samarbeid avgjørende for suksess

Skeidar har så langt i år solgt nesten dobbelt så mye på nett som kjeden gjorde i samme periode i fjor. Også kjedens varehus viser en positiv trend.

Markedsdirektør Lars Thomte mener at mange kjeder glemmer å bygge en sterk organisasjon når de skal digitalisere sine kjedekonsepter.

«Hemmeligheten bak vår suksess er utvilsomt at vi har blitt gode på å samarbeide. Skal man lykkes med et omnikanal-konsept som Skeidar, holder det ikke bare med teknologi. Man trenger også en sterk organisasjon med flinke og samarbeidsvillige folk i alle ledd», sier Lars Thomte, markedsdirektør i Skeidar.

Han trekker frem et eventyrlig salg under Black Week og som et eksempel.
«I november tredoblet vi omsetningen på nett mot samme periode i fjor, mye takket være en svært vellykket Black Week-kampanje.»

Tydelige synergier mellom kanalene

Thomte vil gi ros til alle sine kolleger som han mener har skapt fremtidens Skeidar-konsept i fellesskap.

«Når de ansatte i 49 varehus sammen med kjedens nettbutikk, kundeservicemedarbeidere og de som jobber med marked, logistikk, IT og kategori, drar i samme retning, kan man skape veldig gode kundeopplevelser. Det er resultatet av dette arbeidet vi nå ser.»

Skeidar har så langt i år solgt nesten dobbelt så mye møbler og interiør på nett som de gjorde i samme periode i fjor. Kjeden ønsker ikke å si så mye om omsetningstall, men bekrefter at nett-omsetningen har blitt en betydelig del av kjedens totalomsetning, selv om nettbutikken har vært i drift i under to år.

«Majoriteten av salget kommer fra kunder som bestiller på nett og henter i butikk. Det viser at nettbutikken er viktig for varehusene. Men det går også motsatt vei, mange kunder bestiller på nett etter å ha vært i butikk, for deretter få varene levert hjem eller kanskje i butikk. Enhver kundereise er unik, men ofte så ser vi at både nettbutikken og de fysiske butikkene står sentralt», sier Thomte og presiserer at all nett-omsetning tilbakeføres til varehusene, for å styrke fellesskap-følelsen.

Stort fokus på å samle data

For å styrke sin omnikanal-satsing ytterligere vil Skeidar snart lansere sin egen kundeklubb, sammen med det norske byrået Oculos og svenske tech-selskapet Voyado.

Skeidar har også inngått en stor avtale med Lipscore som skal hjelpe Skeidar å samle inn kundedata.

«Vi ønsker å jobbe datadrevet og i den sammenhengen mener vi det er sentralt å vite hva kundene mener om oss og det vi selger. Foreløpig samler vi inn produktomtaler blant de som har handlet på nett, men snart vil vi også samle produktomtaler fra kunder som handler i våre fysiske butikker. Da får vi virkelig mye spennende data. Dette vil bli publisert på våre nettsider, men dataen blir også viktig for de som jobber med kategori og innkjøp som dermed får full kontroll på hva kundene mener om det vi selger», sier Thomte.

«I tillegg kommer vi til å måle den totale kundetilfredsheten, både på nett og i hver enkelt fysisk butikk. Skeidar har som mål å skape gode kundeopplevelser og da nå må vi jobbe datadrevet i alle ledd.»

Selve nettbutikken til Skeidar er utviklet av netthandelsbyrået Geta og er bygd på Optimizely (Episerver) og Microsoft Dynamics 365.

Vi vil hjelpe din bedrift å få flere ratings & reviews!

Lipscore er verdens mest effektive plattform for innsamling og utnyttelse av ratings & reviews. Vi hjelper bedrifter å få økt omsetning, viktig kundeinnsikt, produktkunnskap og innkjøpsmakt.

Vi tar gjerne en uforpliktende prat med deg om hvordan vi kan hjelpe akkurat deg å få flere ratings & reviews og bruke disse til å øke lønnsomheten.

Ta kontakt med oss, så fortsetter vi dialogen på den måten du ønsker.

Fyll ut skjemaet, så kontakter vi deg innen 24 timer.