Hengekøye-gründere kan se tilbake på nok en vellykket sesong – takker kundene for verdifull hjelp

Hengekøyene fra Amok har vunnet flere produkttester og blitt et stadig vanligere innslag i de norske skoger. Selskapet takker nå sine kunder for hjelp med produktutviklingen.

Amok bruker lipscore til å samle inn ratings & reviews

Unike produkter og flinke ansatte

Interessen for å sove ute i hengekøye har økt de siste årene, en utvikling som har akselerert med pandemien. En vinner i dette markedet er norske Amok Equipment.

Selskapets hengekøyer har blant annet blitt kåret til best i test hos TV2 og Tek.no.

Ideen om å lage hengekøyer som det går an å ligge flatt og komfortabelt i, kom fra Jonas Haug da han var på seiltur i Karibien. Da han etter hvert kom hjem til Norge og begynte på NTNU og entreprenørstudiet, kom han i kontakt med Steinar Bukve Witsø. Sammen startet de to et prosjekt som i dag er kjent som Amok Equipment.

I fjor omsatte Amok for cirka 30 millioner kroner med et driftsresultat på hele 9 millioner kroner. I år ligger selskapet an til et tilsvarende resultat. Steinar Bukve Witsø fra Amok er godt fornøyd med resultatet i selskapet.

«Oppskriften handler selvfølgelig mye om våre unike produkter, men også at vi har flinke ansatte og våger å være oss selv i vår markedskommunikasjon» sier Steinar.

Takker sine kunder

Steinar Bukve Witsø vil også rette en stor takk til sine kunder.

«Vårt mål er å lage verdens beste hengekøyer. Et godt samspill med kundene har derfor alltid vært viktig for oss. Kundene er jo våre fremste produkteksperter.»

Witsø forteller at selskapet saumfarer ymse sosiale medier på jakt etter ny kundeinnsikt om hengekøyer og Amok. Sammen med Lipscore har Amok også fått på plass en løsning for å samle produktanmeldelser i den Shopify-baserte nettbutikken til Amok.

Selskapet følger også nøye med på hva kundene søker etter både i egen nettbutikk og hos de store søkemotorene.

«Tilbakemeldinger fra brukerne er alfa og omega. Kundenes ønsker og behov er det vi lever av. Vi bruker kundeinnsikten i videreutvikling av både produkter og selve nettbutikken, forteller Witsø og avslører at Amok blant annet har laget en ultralett modell og en hengekøye for lange personer etter ønsker fra kundene.»

Amazon passet ikke oss

Til tross for at Amok fortsatt er en relativt liten merkevare, ønsker selskapet ikke å selge via de store sportskjedene.

«Vi har et visuelt produkt som er lett å selge inn til butikker, men som liten merkevare får vi lite hylleplass og de ansatte vet for lite om våre produkter. Det gjør at salget går for tregt. Det hjelper ikke å selge inn produktene til kjedene om det ikke går ut av butikkene», forklarer Witsø.

Heller ikke mye omtalte Amazon er for tiden noen aktuell salgskanal, forteller han.

«Vi har et datterselskap i USA, der de solgte via Amazon, men det vi opplevde der er at våre unike produkter ikke passet helt. Om man besøker våre nettsider vil man forstå hvorfor. Når kunden handler Amok-produkter, er det en del spesialtilpasninger man må ta stilling til som ikke er så lett å formidle på en forståelig måte på en stor ekstern markedsplass.»

Øker de internasjonale ambisjonene

Amok har historisk sett hatt 40 prosent av salget sitt i Norge og resterende 60 prosent i land som Sverige, USA, Canada og Tyskland, men i pandemien har fordelingen vært motsatt. Nå vil Amok ta nye grep for å øke det internasjonale salget.

«Salget i Norge har vokst raskt de siste årene. Nå ønsker vi å løfte vår internasjonale satsing opp på samme nivå. I første omgang vi satse mer på Sverige og tysktalende land.»

Vil du lære hvordan du kan få mer ut av dine ratings & reviews?

Meld deg på vårt nyhetsbrev!

Bli invitert til våre gratis webinarer, og få relevante artikler og nyttige tips på e-post ca. en gang per måned.