Responsrate

Vår påstand er at de fleste løsninger som brukes for å samle inn produktomtaler og annen kundedata tilsynelatende er ganske like. Den store forskjellen er hvor gode løsningene er til å få kundene til å gi feedback. Det er det vi kaller responsrate.

lipscore har markedets beste responsrate på ratings & reviews

Hva er responsrate?

Som tommelfinger-regel pleier vi å si at man bør ta affære om man får mindre enn 15 prosent av sine kunder til å gi en rating og under 5 prosent til å gi en review. Dette gjelder både Product Reviews, Service Reviews og Store Reviews.

Hvorfor er det særlig viktig med høy responsrate på produktanmeldelser?

Normalt er det enkelt å skaffe mange produktanmeldelser på sine mest solgte produkter. Utfordringen er ofte å få kritisk masse på produktene man selger mindre av. Det som vi erfarer er at det ofte hjelper lite om et produkt har et par produktanmeldelser. (Det kan faktisk slå negativt ut på konverteringsraten.) For at resultatene skal være troverdige og bidra til økt konverteringsrate, bør man gjerne ha minst 10 anmeldelser på et produkt. Men det er ingen grunn til å begrense seg. Vi har kunder som har flere tusen anmeldelser på ett produkt og erfarer at det gir dem store konkurransefortrinn.

Er det viktig med høy responsrate når man måler samlet kundetilfredshet?

Lipscore er mest kjent for sin løsning for å samle produktanmeldelser, men løsningen egner seg like godt til å måle kundenes samlede kundetilfredshet (service reviews). Denne innsikten kan vises i den nettbutikk i form av en “badge”, slik at de besøkende kan se hvor fornøyde tidligere kunder er med å handle i nettbutikken. Til denne badgen trenger man ikke nødvendigvis så høy responsrate, så lenge du får nok tilbakemeldinger til at informasjonen virker troverdig.

Men for et kundesentrisk selskap er det selvsagt viktig å samle mest mulig innsikt om hver enkelt kunde. Jo høyere responsrate, jo flere kunder blir du kjent med. Ved behov kan selskapet ta affære, for eksempel når en kunde har hatt en dårlig handleopplevelse.

Hva er en god responsrate?

I Lipscore er vi ekstremt opptatt av å få flest mulig kunder til å gi tilbakemeldinger. Vi kjenner ikke til noen tilbydere i hele verden som er i nærheten av vår responsrate. De som følger alle Lipscores guidelines har et gjennomsnitt på ratings på nærmere 23 prosent og vel 7,5 prosent på reviews.

Om vi ser på markedsføringsmateriellet til Nordens fire viktigste aktører og sammenlikner med Lipscore, ser vi at det er ekstremt store forskjeller. Vi liker ikke å henge ut våre konkurrenter, men som vi ser ligger deres responsrate langt bak Lipscore sitt gjennomsnitt på nesten 23 prosent:

  • Konkurrent-A: Stort amerikansk selskap. Tidlig notert på NASDAQ. 4,3 prosent på sine 25 prosent beste kunder.
  • Konkurrent-B: Stort israelsk-amerikansk selskap. Opplyser at deres kunder normalt hat 6 til 11 prosent responsrate.
  • Konkurrent-C: Svensk selskap. Oppgir at de har en gjennomsnittlig responsrate på 6,8 prosent.
  • Konkurrent-D: Stort dansk selskap. Tilbakeholdne med å oppgi tall, men i bloggpost fra 2018 hevder de å ha responsrate på 11 prosent. 

Om vi tar utgangspunkt i selskapene egne tall betyr det at du kan forvente 2 til 4 ganger flere tilbakemeldinger om du velger Lipscore fremfor en konkurrerende løsning. I praksis erfarer vi at forskjellen er enda større i mange tilfeller

Når det gjelder pris, så erfarer vi at det er små forskjeller på de mest populære løsningene på markedet. (Vi ser da bort ifra gratisløsninger som dessverre sjelden fungerer tilfredsstillende.) Den store forskjellen i pris ser du først når du ser på pris i kombinasjon med antall anmeldelser.

Samtidig er det selvsagt andre faktorer du også må ta med i betraktningen. Det er ofte visse forskjeller på hva de ulike løsningene har av funksjonalitet, betingelser og kundeservice. Her må du selv vurdere hva som er viktig for deg!

Hva er hemmeligheten bak Lipscore sin høye responsrate?

Våre utviklere og UX-eksperter har i mange år jobbet hardt med å forbedre kundeopplevelsen og gjøre det så enkelt som mulig å gi en tilbakemelding.

Alt kunden trenger å gjøre er å klikke på ønsket stjerne i eposten etter et kjøp, og tilbakemeldingen er registrert. Kunden er automatisk logget inn i systemet, slik at ingen komplisert innlogging er påkrevd. Om kunden ønsker å skrive en kommentar i tillegg til sin allerede registrerte stjerne er frivillig. 

Hva er sammenhengen mellom responsrate og dataanalyse?

Selskaper som har høy responsrate, enten det er på sine produkter, sin merkevare eller sine fysiske butikker, vil få et datasett som er større og ofte mer representativt. Det igjen gir store rom for å gjøre svært avanserte dataanalyser. Disse dataene kan du for eksempel bruke til å optimere produktporteføljen din – behold og promoter de best likte produktene dine, og fjern produktene kundene dine ikke liker fra sortimentet. Test om kundene dine liker nye produkter før du kjøper inn store volumer. Bruk dataene i forhandling med leverandører. Hvis kundene dine liker produktene fra en merkevare bedre enn tilsvarende produkter fra en annen merkevare – bruk denne informasjonen i forhandlinger med leverandørene. Mulighetene er mange!

Vi vil hjelpe din bedrift å få flere ratings & reviews!

Lipscore er verdens mest effektive plattform for innsamling og utnyttelse av ratings & reviews. Vi hjelper bedrifter å få økt omsetning, viktig kundeinnsikt, produktkunnskap og innkjøpsmakt.

Vi tar gjerne en uforpliktende prat med deg om hvordan vi kan hjelpe akkurat deg å få flere ratings & reviews og bruke disse til å øke lønnsomheten.

Ta kontakt med oss, så fortsetter vi dialogen på den måten du ønsker.

Fyll ut skjemaet, så kontakter vi deg innen 24 timer.